För föräldrar

Ett AM körkort är oftast den första introduktionen till motortrafik i Sverige. Att släppa ut sitt barn i trafiken, oavsett fordon, kan oftast kännas vemodigt. Vi tar ditt barns AM utbildning på största allvar och försöker samtidigt göra utbildningen rolig och givande. Nedan har vi samlat information som du som förälder behöver veta, för att ditt barn ska ta AM körkortet så smidigt och tryggt som möjligt.

Viktig information om AM utbildningen

Legitimation är ett krav

Eleven skall ta med sig giltig legitimation och visa upp under första teoriträffen (Kommer även krävas då man gör manöverkörningen och teoriprovet).

Utbildningens längd

Den teoretiska tiden är 8 timmar och oftast fördelat över 3 träffar. Denna är obligatorisk vilket innebär att om eleven skulle vara sjuk eller missa den av någon anledning måste den tas igen vid ett annat tillfälle. Sedan körs 1 timme manöverbana i en grupp av 4 personer, och 3 timmar körning i trafik. Om läraren bedömer att eleven behöver träna mer så bokas mer körtid in. Detta för att vi har ett ansvar och vill ge dem bästa förutsättningarna att sedan klara sig själva.

Praktisk utbildning ingår

I paketet man köper/köpt ingår det manöverbana och 3 lektioner i stadstrafik. Behövs det mer körning än så kostar det 1040kr/timmen. En anledning till att man behöver köra mer är att man inte kommer oförberedd teoretiskt (Man kanske inte gjort uppgifterna man fått i läxa att göra innan körningen börjar eller inte börjat med teorin)

Uppkörning?

Det är ingen uppkörning för ett AM-kort. Utbildningen innehåller 3 Teoriträffar, Manöverbana och minst 3 lektioner i stadstrafik/landsvägs miljö. Då det är gjort så gör man ett teoriprov för att visa sina färdigheter. Detta gör man hos Trafikverket. Vid godkänt teoriprov så har man tagit sin AM-behörighet.

Manöverbana

Manöverkörningen är obligatorisk och ni kommer få utskickat information om plats och tid.

Körlektioner

Körlektionerna i trafiken utgår från Roberts Trafikskolas lokalen på den ort du har utbildat dej på.

Ålder?

För att få göra körningen ska man vara minst 14 år och 9 månader och ha ett giltigt körkortstillstånd. För att göra teoriprovet ska du ha fyllt 15 år.

Körkortstillstånd:

När du ska ta ett AM-kort behöver du ett körkortstillstånd. Mer info och ansökan finner ni här på denna länk. Tänk på att göra denna ansökan i god tid. Under våren brukar väntetiden vara längre. Extra viktigt att skicka in detta i tid om du äter någon medicin eller har någon sjukdom som kan påverka körkortstillståndet.

Prov hos Trafikverket

Ni måste lägga in mobilnummer och e-post på trafikverket. Där får ni information om datum, tid för prov och hur ni betalar teoriprovet. Här loggar ni in.

Innan första teoriträffen:

Hämta ut böckerna på kontoret. Du ska ha läst igenom hela AM-boken och gjort sida 0-28 i arbetshäftet till AM-boken innan . Körkortstillståndet bör vara klart.

Krav vi har innan mopedkörning på skolan börjar:

• Läs igenom AM-boken (flera gånger)
  • Gör hela arbetshäftet
  • Gör vägmärkestest elevcentralen
  • Gör vägmärkesteten på https://www.vagmarken.nu/
  • Gör plugga på elevcentralen (minst 90% godkänd på alla områden)
  • Snabbtest = 10st prov
  • Anpassat test (instuderingsfrågor = 5 prov 70 frågor ingen tid, använd AM-boken vid behov)
  • Anpassat test (vägmärken = 5 prov, 70 frågor, ingen tid, använd vägmärkestest-boken vid behov)
  • Sluttest = 5st godkända prov.
  • Innan provet ska ytterligare 5 sluttest vara godkända och du bör ligga över 60 rätt på dessa för att vara redo för prov.

Läs- och skrivsvårigheter

Har man läs och/eller skrivsvårigheter så kan man ansöka om förlängdprovtid eller muntligt prov. Ansökan bör göras i så god tid som möjligt. Det gör man via den här länken.

Övriga tips

När de har sitt efterlängtade körkort så lämnar vi över ansvaret till er   Som ni säkert förstår är de ju fortfarande väldigt oerfarna och långt ifrån färdigutbildade. Vår rekommendation är att de kör själv eller med hjälp av er första svängarna med sin egen moped så de får lära känna den och bli lite trygg innan de börjar köra med kompisar. Sedan tycker vi det är bra om ni föräldrar provar mopeden med jämna mellanrum. Det kan vara svårt för en oerfaren att urskilja om något är fel på mopeden. Kan väl kanske även vara läge och hålla koll så den inte trimmas utan er vetskap….

Sedan säger vi bara lycka till, och tack för att just vi fick hjälpa er.